Kettlebell – dlaczego warto go zacząć używać?

Kettlebell to nic innego niż obciążnik o ciekawym kształcie – przypomina kulę armatnią z uchwytem. Został wynaleziony przed paroma wiekami Rosji i od wieków służył do wzmacniania sprawności wojskowych. Przez dekady zapomniany, w ostatnich latach wraca do łask i zyskuje na popularności. Jest to przykład sprzętu do ćwiczeń fitness, który nie zajmuje dużo miejsca i można z niego korzystać w domu.

Trening z kettlebell

Jego niewątpliwą zaletą jest to, że pobudza wiele mięśni jednocześnie. Przesunięty środek ciężkości zwiększa efektywność treningu i skuteczniej niż standardowe ciężarki wzmacnia mięśnie. Przez swoją formę wymaga od ćwiczącego trzymanie balansu, a co za tym idzie ma spory wpływ na mięśnie głębokie. Trenerzy najczęściej zalecają trening w kilkuminutowych seriach, w których występuje powtarzalność ruchu. Przez swoją uniwersalność, trening z kettlebell (https://www.marbo-sport.pl/pol_m_Gryfy-i-obciazenia_Hantle-Kettlebell-966.html) może być zaliczany do treningu ogólnorozwojowego. Coraz rzadziej jest kojarzony z klasycznym wyciskaniem ciężarów.

Najpopularniejsze ćwiczenia: martwy ciąg, przysiad, wyciskanie nad głowę, swingi, tureckie wstawanie, podrzut, rwanie. Najczęstsza waga: 4kg, 8kg, 12kg, 16kg, 20kg, 24kg, 28kg. Można jednak znaleźć obciążenia o różnej wadze.

Jaki wpływ na organizm ma trening z użyciem kettlebell?

Przy zachowaniu odpowiednio zbilansowanej diety oraz regularnych treningów można osiągnąć odpowiednią sylwetkę. Dodatkowo w szybkim czasie pojawią się poniższe pozytywne skutki:

  • wzmocnienie ogólnej siły i wytrzymałości organizmu – stosowanie indywidualnie dobranego obciążenia sprawia, że ciało się wysmukli i stanie silniejsze, większe obciążenie zalecane jest do treningu nóg, mniejsze do ćwiczeń na ręce
  • poprawa koordynacji ruchowej oraz gibkości – kettlebell wymagają trzymania odpowiedniej postawy, a zatem działają nie tylko na odizolowane mięśnie rąk, ale także na nogi oraz brzuch (który musi być napięty podczas większości wykonywanych ćwiczeń)
  • poprawa stanu zdrowia w przypadku osób z problemami z kręgosłupem – poprzez konieczność napinania mięśni głęboki, kręgosłup oraz kręgi szyjne są odciążone, ważne w przypadku tego typu problemów jest zachowanie odpowiedniego obciążenia, zbyt dużo kilogramów w połączeniu ze źle wykonywanymi ćwiczeniami może pogorszyć stan zdrowia
  • utrata zbędnych kilogramów – regularne ćwiczenia polegające na pobudzaniu wielu grup mięśniowych sprawiają, że organizm spala więcej kalorii, dodatkowo ćwiczenia ujędrniają skórę zapobiegając jednocześnie nieestetycznemu opadaniu skóry
  • regularne treningi pozytywnie wpływają na pracę serca i układu krążenia zwiększając dotlenienie organizmu.
Kobieta zdjęcie utworzone przez pressfoto - pl.freepik.com